יום שני, 3 בפברואר 2014

ויאטנם עוצרת עיתונאי מלהגיע לביקורת האו"ם על מצב זכויות האדם במדינה

ג'נבה, 2 בפברואר 2014 – פאם צ'אי דונג [Pham Chi Dung], עיתונאי ויאטנמי עצמאי מוכר וחסיד החברה האזרחית, נחסם על ידי הרשויות הווייטנאמיות מלעזוב את המדינה במוצאי השבת האחרונה על מנת לקחת חלק באירועים השונים הנערכים במטה האו"ם בג'נבה סביב הביקורת האוניברסלית התקופתית שתעבור המדינה בקרוב (UPR). דונג היה עתיד להיות הנואם המרכזי באירוע צד שתוכנן ל-4 לפברואר תחת הכותרת "עם חברות מגיעה אחריות: הבטחת זכויות אדם בויאטנם".

פאם צ'אי דונג, המחזיק בדרכון ויאטנמי בתוקף ובוויזה שוויצרית, נחסם על ידי המשטרה ונאסר עליו לעלות על טיסתו בשדה התעופה טאן דון נהט [Tan Son Nhat] שבסייגון. לפי מר דונג, הרשויות לקחו את דרכונו והצהירו כי השתתפותו באו"ם תהיה "מזיקה לתמונת מצב זכויות האדם בויאטנם".

"אנו מודאגים מניסיון ממשלת האנוי להשתיק את פאם צ'אי דונג", אמר מנכ"ל UN Watch הלל נוייר, ארגון זכויות האדם שהזמין את מר דונג לג'נבה.

"ויאטנם מפרה את אחד מהעקרונות המוצהרים של תהליך הביקורת התקופתית של האו"ם, זו המבטיחה את השתתפות כל בעלי העניין הרלוונטיים, בניהם פעילים לא-ממשלתיים. לפיכך אנו מפצירים במועצת זכויות האדם ובנציבה העליונה נאווי פילאי לצאת נגד ההפרה הבוטה, ולהגן על פעילי זכויות האדם הויאטנמים".

מארגני אירוע הצד של תהליך הביקורת יוודאו כי מסרו של דונג ישמע בכל מקרה במטה האו"ם, גם אם לא יוכל לנכוח פיזית. 

"רק משטרים טוטליטריים מונעים מאזרחיהם את חופש התנועה וחופש הביטוי. אנו מצפים מהקהילה הבינלאומית להיות כעת להוטה אף יותר לשמוע את דעותיו של דונג על האתגרים הניצבים בפני החברה האזרחית בויאטנם", אמר דוי הואנג [Duy Hoang] - דובר הארגון הויאטנמי הפרו-דמוקרטי Viet Tan השותף בארגון אירוע הצד באו"ם. 

פאם צ'אי דונג הוא עיתונאי עצמאי וחוקר שעבודתו מופיעה בגופי תקשורת בכירים, בניהם ב-BBC, Voice of America, Radio Free Asia, ו-Radio France International. כסופר ופובליציסט, דונג החל את הקריירה הספרותית שלו בשנת 1986 והמשיך לכתוב במספר גופים אלקטרונים. בתור חבר המפלגה הקומוניסטית מזה 20 שנה, דונג עלה לכותרות כשפרש מהמפלגה בדצמבר 2013 וקרא למערכת רב מפלגתית. דונג מחזיק בדוקטורט בכלכלה.

אירוע הצד אורגן בחסות הארגונים הבאים:
ARTICLE 19, COSUNAM, Human Rights for Vietnam PAC, Lawyers for Lawyers, Media Legal Defence Initiative, PEN International, UN Watch, and Viet Tan.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה