יום שני, 28 באוקטובר 2013

ישראל חוזרת למועצת זכויות האדם של האו"ם אחרי 18 חודשים של היעדרות

 

ג'נבה, 27 באוקטובר – ישראל הודיעה אתמול כי היא תשוב למועצת זכויות האדם, יומיים לפני שהיא עתידה לעבור ביקורת תקופתית על מצב זכויות האדם במדינה. 

כעת זה הזמן של המועצה להראות מחווה של רצון טוב ולהישמע לקריאותיהם של מזכ"ל האו"ם בן קי-מון וקודמו קופי ענאן אשר הצהירו כי יש להסיר את נושא האג'נדה הסלקטיבי על ישראל – היחיד המתמקד במדינה אחת, וכי יש לסיים את נידוייה של ישראל מכל הקבוצות האזוריות של המועצה. (עזרו לנו וקראו לאיחוד האירופי לתמוך במעמד שווה לישראל).
מזכ"ל האו"ם, בן קי-מון, ביקר כבר בשנת 2007 את נושא האג'נדה המוקדש כולו לישראל, כשזה עבר במועצה ביוזמת קבוצת המדינות הערביות. המזכ"ל "הביע אכזבה מהחלטת המועצה לבודד את ישראל כמדינה היחידה שהוקדש לה נושא אג'נדה שלם, בהתחשב כי יש הפרות זכויות אדם רבות ומגוונות אחרות ברחבי העולם". ולמרות זאת, הנושא נשאר במקומו.

המפקח הקבוע של המועצה על הפרותיה של ישראל קיבל את המנדט שלו מהמועצה על מנת לבחון רק את ישראל, ולא את החמאס, הפת"ח, הג'יהאד האסלאמי או כל קבוצה או מדינה ערבית אחרת. זהו מנדט המדינה היחיד הבוחן את פעולותיו של צד אחד בלבד, ומניח מראש כי פעולות אלו הן הפרות זכויות אדם.

זה המחזיק במשרת המפקח, ריצ'ארד פאלק, המתייחס בהבנה לחמאס ותמך בתיאוריות קונספירציה בנוגע ל-9/11, גונה השנה על ידי מזכ"ל האו"ם בן קי-מון, ארה"ב, בריטניה וקנדה על שרמז כי פיגוע הטרור במרתון בבוסטון השנה היה אשמתה של ארה"ב וישראל. פאלק יציג ביום חמישי הקרוב דוח למטה האו"ם בג'נבה בו יקרא להחרמתה של ישראל לצד סנקציות שונות על מנת להפעיל עליה לחץ.

מנהיגים עולמיים ודמויות מפתח מתנגדים להטיה האנטי-ישראלית של מועצת זכויות האדם של האו"ם

החרמתה של ישראל מהקבוצות האזוריות:
·         "ישראל היא המדינה החברה היחידה שאינה חברה באחת מהקבוצות האזוריות... יש לתקן אנומליה זו. אנחנו חייבים לעמוד בעיקרון השוויון בקרב כל חברות האומות המאוחדות" – מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, 25 במרץ 1998.
·         "החרמתה של ישראל ממערכת הקבוצות האזוריות [ו]הפוקוס האינטנסיבי הניתן לחלק מהפעולות הישראליות, בעוד שאירועים חמורים אחרים לעיתים לא מצליחים לזכות בזעם דומה [...] נותן רושם מצער של הטיה וחד צדדיות" - מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, 12 בדצמבר 1999.
·         "אנו חייבים לעמוד בעיקרון השוויון בקרב כל המדינות החברות. אני אמשיך לדחוף את כל הנוגעים בדבר למצוא פתרון" - מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, בנוגע להחרמתה של ישראל מהקבוצות האזוריות.
·         "הנציב העליון לזכויות אדם של האו"ם לשעבר, סרג'יו דה-מאלו המנוח, תמך בהכללתה של ישראל בקבוצת המדינות המערביות ופעל בקרב השגרירים בג'נבה לקדם מטרה זו.
·         "[אנו] צריכים לתקן את האנומליה ארוכת השנים שמונעת מישראל להשתתף באופן מלא ושווה בעבודה של הארגון" על ידי הכללתה של ישראל כמדינה חברה בקבוצת המדינות המערביות וקבוצות נוספות בג'נבה - מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, 15 במרץ 2005.
·         "בידודה של ישראל ממערכת הקבוצות האזוריות מציבה את האו"ם בהפרה של המחויבויות הבסיסיות ביותר שלו הנוגעות לשוויון הריבונות, ולכן אינו חוקי... יש לתקן זאת בדחיפות" – סר רוברט ג'נינג, הנשיא לשעבר של בין הדין הבינלאומי לצדק. 

נושא האג'נדה והחלטות המועצה המוטות:
·         "[אני מאוכזב] מהחלטת המועצה לבודד את ישראל כמדינה היחידה שהוקדש לה נושא אג'נדה שלם, בהתחשב כי יש הפרות זכויות אדם רבות ומגוונות אחרות ברחבי העולם" – מזכ"ל האו"ם בן קי-מון, 20 ביוני 2007.
·         "אני יודע שישראלים רואים צביעות וסטנדרטים כפולים בביקורת האינטנסיבית שניתנת לחלק מפעילותיה של ישראל, בעוד שאירועים אחרים לא זוכים לזעם ולגינוי של העולם", מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, 25 במרץ 1998.
·         מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, במסר שהעביר למועצת זכויות האדם של האו"ם ב-29 בנובמבר 2006 הביע תקווה כי המועצה תתמודד עם סוגיות המזרח התיכון "ללא משוא פנים" ו"לא תאפשר לתשומת הלב לאזור לבוא על חשבון מקומות אחרים בהם מתרחשים הפרות זכויות אדם חמורות באותה המידה או אף יותר".
·         "אני מאמין כי פעולותיהם של חלק מגופי האו"ם הם כשלעצמם אינם מועילים. מועצת זכויות האדם, לדוגמא, כבר קיימה שלושה מושבים מיוחדים שהתמקדו בסכסוך הישראלי-ערבי. אני מקווה כי המועצה תתמודד עם הנושא ללא משוא פנים, ולא תאפשר לו להאפיל על אירועים אחרים בעולם בהם מתרחשים הפרות זכויות אדם חמורות באותה מידה או אף יותר" – מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, בנאומו בפני מועצת הביטחון של האו"ם, 12 בדצמבר 2006

                                                                  
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה