יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

דו"ח האו"ם קובע כי מתבצעות הפרות זכויות אדם חמורות בצפון קוריאה; ועכשיו מה?

חקירה פורצת דרך מאשימה את צפון קוריאה בהפרות זכויות אדם חמורות, אבל נעדרת כוח משמעותי שיכול להביא לשינוי.

ג'נבה, 28 באוקטובר, 2013UN Watch שיבח היום את הדו"ח פורץ הדרך של וועדת החקירה של האו"ם לצפון קוריאה, וועדה שחקרה את הפרות זכויות האדם במדינה וסיפקה אפשרות לקורבנות ללמד את העולם על המתרחש במדינה.


"אבל השאלה כעת", אמר מנכ"ל UN Watch הלל נוייר, "היא איזו פעולה תבוא מהממצאים המדאיגים של הדו"ח?".

הוועדה, בראשות מייקל קירבאי, חשפה לעולם את "הזוועות המחרידות" המתרחשות בצפון קוריאה הכוללות מאסרים ועינויים של 200,000 איש במתקני כליאה שמורים. 

UN Watch התייחס לוועדת החקירה במושב מועצת זכויות האדם האחרון שחל בספטמבר, ולאחרונה העניק את פרס האומץ המוסרי לשנת 2013 לאסיר היחיד שידוע כי הצליח לברוח מהמתקן, שין דונג-היוק בן השלושים. דונג-היוק, שנולד במחנה, נמלט בגיל 23 ומאז מדבר ברחבי העולם בשם חבריו הקורבנות במסגרת פעולותיו לקידום זכויות האדם. 

"אנו מודים לוועדת החקירה על המלצתה לפעול נגד ההתעללויות המחרידות שמיליוני צפון קוריאנים ממשיכים לעבור," אמר נוייר. "אבל UN Watch מודאג כי הקריאה לפעולה תסוכל עקב בריתות פוליטיות של רבים מהמשטרים הרודנים באו"ם. סין וקובה, שתיהן בעלות השפעה גדולה באו"ם, באופן קבוע עומדות מאחורי צפון קוריאה".

בזמן שהוועדה מתכוננת לפרסם את הדו"ח המלא במרץ 2014, UN Watch ימשיך להעלות את הנושא בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם".

השלב הבא: ללחוץ על סין

מה יקרה כאשר הוועדה החוקרת תפרסם את הדו"ח הסופי שלה במרץ 2014? המציאות העגומה היא שלאו"ם יש מעט מאוד כוח ויכולת להשפיע על מצב זכויות האדם במדינה וללחוץ לרפורמות בנושא.

"מלבד סנקציות שכבר מיושמות נגד צופן קוריאה, לאו"ם יש מעט מאוד מנופי לחץ נוספים על המדינה הסוררת החמושה בנשק גרעיני", אמר נוייר. "עם זאת, מועצת זכויות האדם של האו"ם צריכה לנצל את ההזדמנות והפעיל לחץ ואצבע מאשימה כלפי המדינה העתידה להיות חברה במועצה – סין -  אשר מספקת לצפון קוריאה סיוע בניגוד לסנקציות, ומפנה גב לפליטים צפון קוריאנים נואשים". 

חוקרי האו"ם שוקלים האם לזמן דמויות משטר בכירות מצפון קוריאה להופיע בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי, מהלך שעתיד ככל הנראה לעמוד מול התנגדות קשה מצד בעלת זכות הוטו במועצת הביטחון של האו"ם – סין. 

"לצערנו, בת בריתה של צפון קוריאה ועמיתתה להפרות זכויות האדם – סין, תצטרך לאשר כל זימון לבית הדין הפלילי הבינלאומי", אמר נוייר. "וכפי שהדברים נראים כרגע, זה מאוד לא סביר".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה