יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

הצהרת כוונות במועצת זכויות האדם

ישיבה טכנית של מועצת זכויות האדם החודש סיפקה הצצה עגומה למושבי המועצה הצפויים לשנת 2014 עם חזרתן של קובה, רוסיה וסין כחברות מלאות. הישיבה, שהייתה אמורה להיות פרוצדוראלית בלבד לבחירת נשיא ולשכה חדשים לשנת 2014, התפתחה במהרה לחילופי דברים להוטים ושנויים במחלוקת. 

הנושא שהצית את החיכוך בין המדינות השונות היה פנאל גבוה בנושא חינוך לזכויות אדם שעתיד להתקיים במרץ 2014 במעמד מזכ"ל האו"ם בן קי-מון. השגריר הפולני, המכהן כנשיא המועצה, ניסה לגשר בין שתי הצעות שהועלו: הראשונה, שהועלתה על ידי קבוצת מדינות חוצת אזורים התמקדה בתפקיד האו"ם במניעת הפרות זכויות אדם; השנייה שהועלתה על ידי הקבוצה האפריקאית ביקשה לדון בנושא ההגירה. הצעת הפשרה שהציג הנשיא הייתה לקיים בתאריך המיועד את פאנל גבוה בנושא הגירה בשעות הבוקר ופאנל נוסף בנושא מניעה אחר הצהרים של אותו היום. 



ההצעה זכתה לתמיכתם של כל הנוכחים בחדר, כולם מלבד קבוצת מדינות תמימות דעים בניהן קובה, רוסיה, סין ומצרים שהביעו את מורת רוחם בהצהרות חוזרות ונשנות במהלך הישיבה. ראשונה הייתה רוסיה שטענה כי המועצה באופן עקבי עוברת על חוקיה, בייחוד בעצם בחירת הנשיא לשנת 2014 במהלך שנת 2013. בנוסף טענו הרוסים כי הצעת הפשרה מפרה את חוקי המועצה. קובה, מצרים וסין המשיכו בקול דומה, טענו כי המועצה שוב ושוב מפרה את חוקיה, שלא ניתן לקיים שני פאנלים ושבכל מקרה זוהי המועצה של שנת 2014 שצריכה להחליט. 



הנשיא הסביר כי חוקי המועצה מאפשרים לו מספיק גמישות על מנת לבצע התאמות בתוכנית העבודה של המושב הקרוב, ונהנה מתמיכתן של ארה"ב, הונגריה וגרמניה. השגריר ההונגרי הקריא קטעים רלוונטיים מחוקת המועצה בזמן שהשגריר הגרמני הביע את הפתעתו מהטענות החוזרות כי המועצה מפרה את חוקיה באופן תדיר. בנוסף, בירך השגריר הגרמני את המדינות החברות החדשות במועצה שלדבריו יביאו "פרשנויות משפטניות רעננות" לחוקי המועצה.



קובה, שהתנגדה להחלטת הישיבה, התעקשה כי הנשיא יצהיר שבכל מקרה ההחלטה לא תהווה תקדים. למרות שדרישה זו סתרה את אותה הטענה עליה נשענה, כי יש לנשיא את הכוח המלא לעשות כן, נעתר לבסוף הנשיא הפולני והכריז כי אין מדובר בתקדים. קובה נותרה מסויגת ואף דרשה את הצהרת הנשיא בכתב. הנשיא הסביר כי השידור החי של ישיבות המועצה, הניתן לצפייה בזמן אמת באתר הארגון, החליף הלכה למעשה את הפרוטוקול הכתוב. דברי הציתו סבב נוסף של הצהרות נוקשות שדרשו לראות את הבסיס המשפטי לכך, ורק לאחר הסברים נוספים מצד הנשיא החליטה קובה לעזוב את הנושא.



המשך הפגישה התקיים באופן חיובי יותר. שגריר רפובליקת מרכז אפריקה לקח את הבמה ותיאר את מצב זכויות האדם הקשה במדינתו. השגריר המשיך וביקש לקיים מפגש מיוחד בינואר הקרוב על מנת למנות יועץ עצמאי לבחינת הנעשה במדינה. הקבוצה האפריקאית, ארה"ב, צרפת והאיחוד האירופאי תמכו בבקשה לישיבה המיוחדת.



לבסוף, בחרה המועצה בפה אחד את הנשיא וסגן הנשיא לשנת 2014. בודלר נ'דונג אלה, שגריר גבון למעוצה, יכהן כנשיא כאשר שגרירי איטליה, צ'כיה, ארגנטינה והודו יכהנו כסגניו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה