יום ראשון, 11 במאי 2014

על הגל: איראן זוכה במינויים נחשקים בתחום זכויות האדם באו"ם

עוד נבחרו: רוסיה, סין, סודאן, קובה, פקיסטן, טורקיה ומאוריטניה

ארגונים לא-ממשלתיים מוחים: "יום שחור לזכויות האדם"

אזרח איראני מובא לגרדום בעיר נאושר שבצפון המדינה ב-15 באפריל 2014. הוא ניצל ברגע האחרון. עם זאת רק בשנה האחרונה הוצאו להורג לפחות 369 איש על ידי הרשויות - מספר שיש המעריכים שהוא גדול בהרבה - ואשר מדרג את איראן כשנייה בעולם בהוצאות להורג לאחר סין. מזכ"ל האו"ם בן קי-מון נזף לאחרונה בנשיא איראן חסן רוחאני על שכשל לשפר את זכויות אזרחיו, בניהן גם השיעור הגובה של ההוצאות להורג.

ג'נבה, אפריל 2014 – האומות המאוחדות בחרו ברפובליקה המוסלמית האיראנית, וביותר מתריסר משטרים מדכאים אחרים לוועדות בכירות האמונות על הגנת זכויות הנשים ועל פיקוח ארגוני זכויות האדם.


תוצאות בשטח: איראן דוחה את "ההאשמות חסרות הבסיס" לאחר הצטרפותה של ארה"ב למחאת UN Watch
· UN Watch היה הראשון למחות נגד בחירתה של איראן ודיקטטורות נוספות לתפקידים משמעותיים באו"ם. UN Watch העלה בין היתר קטעי ווידאושל הבחירות באו"ם ליוטיוב.
· שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור הוציאה הודעה המבקרת את בחירת "המשטרים המדכאים", וציינה כי בחירתה ללא ההתנגדות של איראן "מדאיגה במיוחד".
· איראן תקפה את ההאשמות האמריקאיות "חסרות הבסיס", וטענה כי "אלפי ארגונים לא-ממשלתיים" פועלים באופן חופשי באיראן. "זה ברור כי הנוכחות האיראנית בגופי האו"ם תשרת ותעזור להשיג את יעדי הארגונים הלא-ממשלתיים".
· למרבה הצער, ארגוני זכויות אדם מרכזיים, בניהם אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch, הנהנים מגישה ייחודית לבכירים באו"ם, נותרו דוממים.
· רק הודות לחשיפה העקבית של UN Watch הנושא זכה לסיקור בינלאומי על ידי רוייטרס,AP ופוקס ניוז, מה שאילץ את איראן לצאת במגננה.



UN Watch, an advocacy group that monitors the work of the United Nations, issued a statement expressing outrage over Iran's election. "Today is a black day for human rights," said Hillel Neuer, executive director of UN Watch. "By empowering the perpetrators over the victims, the U.N. harms the cause of human rights, betrays its founding principles, and undermines its own credibility."

למרות הודעת הגינוי התקיפה שהוציא מזכ"ל האו"ם על מצב זכויות האדם באיראן – בו דיווח לאחרונה כיצד נשים באיראן "נתונות לאפליה המושרשת הן בחוק והן בפרקטיקה היומיומית" וכיצד "פעילות לזכויות נשים ממשיכות להירדף ולהיכלא" – המועצה הכלכלית חברתית של האו"ם [ECOSOC] שבניו-יורק בחרה באיראן לכהן כאחת מ-45 המדינות החברות בוועדה למעמד האישה, הגוף הבין-ממשלתי המרכזי המוקדש להגנה על זכויות הנשים.

גינאה המשוונית הייתה בין הדיקטטורות הנוספות שנבחרו לפאנל הגלובאלי בנושא השוויון המגדרי.

בינתיים, בבחירות נפרדות, בחר האו"ם שוב לתגמל את איראן וצירף אותה כחברה בוועדה המרכזית לארגונים לא-ממשלתיים. הוועדה, המונה 19 מדינות בלבד, נחשבת לנחשקת ביותר שכן היא הופכת ממשלות ל'שומרות הסף' המבקרות את פעילות ארגוני זכויות האדם המבקשים לעבוד מתוך הארגון העולמי - ובכך מעניקה למדינות את הכוח להשתיק ביקורות נגדן.

מפירות זכויות אדם נוספות שנבחרו לשבת בפאנל כוללות את אזרבייג'ן, סין, קובה,מאוריטניה משעבדת העבדים, רוסיה וסודאן, שמנהיגה, הנשיא עומר אל-באשיר מבוקש על ידי בין הדין הפלילי הבינלאומי באשמת רצח עם. כל המדינות הנ"ל הוכרזו כ"לא חופשיות" בסקר השנתי 2014 של ארגון Freedom House.

בורונדי, גינאה, ניקרגואה, פקיסטן, טורקיה, וונצואלה ששומנו כ'בעייתיות' ורק "חופשיות חלקית" על ידי ארגון Freedom House, נבחרו גם הן.

ההשלכות הצפויות: כיצד תשפענה הבחירות על הארגונים הלא-ממשלתיים?

ארגון ISHR הזהיר בתחילת חודש אפריל כי כישלון המדינות הדמוקרטיות בטיפול בנושא משמעו ש"החברות בוועדות תוחמר במהלך הקדנציה הבאה" ותפגע באופן אנוש בחופש הארגונים הלא-ממשלתיים.

לצד זאת, הארגון שיבח את בחירתן של יוון, ישראל, דרום אפריקה, אורוגוואי וארה"ב, מדינות אותן דירג כ"מועמדות חזקות התומכות בחברה האזרחית", אך אלו יהוו כעת רק אופוזיציה מזערית.

ארגונים לא-ממשלתיים שכבר פועלים מתוך האו"ם נגד הדיקטטורות המרכזיות נמצאים כעת בסכנה גוברת.

במהלך חודש מרץ, כפי שדווח בסדרת מאמרים בניו יורק טיימס, קצין ביטחון של האו"ם הגן על נציגת UN Watch, ביתו של מתנגד המשטר הסיני הכלוא וואנג בינג זאנג, מפני ניסיון ריגול של ארגון לא-ממשלתי סיני הנתמך הלכה למעשה על ידי השלטונות בבייג'ין.

וכעת, אותה הוועדה שאמונה לשפוט את התלונה שהגשנו נגד הארגון הסיני המסוכן נשלטת יותר מאיי פעם על ידי סין הקומוניסטית, רוסיה של פוטין ובנות בריתן הלא דמוקרטיות - המחזיקות ביותר מ-70% ממושבי הוועדה.

כשממנים את הפושעים לשופטים - שמים את הדין עצמו ללעג. התפקיד ההכרחי של החברה האזרחית בתוך הגוף העולמי הולך ונשחק, וקולו בסכנה להיות מושתק לחלוטין.

בחירות האו"ם האחרונות שאיישו משטרים כמו איראן, סודאן, ומאוריטניה – משטרים האונסים ומענים אסירים פוליטים, משעבדים נשים ומבצעים פשעים נגד האנושות מעבדות ועד רצח עם – מעבירות מסר טרגי כי המשחק הפוליטי רומס את זכויות האדם.

בכך שהוא מאפשר למציתים לתפוס את תפקידם של הכבאים, האו"ם מפנה את גבו למיליוני קורבנות מרחבי העולם הנושאים את עיניהם לגוף העולמי בתחינה להגנה בסיסית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה