יום שלישי, 28 בינואר 2014

קמפיין חדש של אונר"א מדכא את הזהות הפלסטינית של קורבנות מחנה הפליטים אל-ירמוכ


סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים השיקה קמפיין נרחב לתמיכה בפלסטינים המורעבים על ידי משטרו של אסד במחנה הפליטים אל-ירמוכ שבאזור דמשק. באופן משונה וחסר תקדים הקמפיין נעדר כל אזכור כי הקורבנות הם פלסטינים. 

נראה כי מאחר ולא ניתן היה לצייר הפעם את ישראל כאיש הרע, סוכנות האו"ם לסעד ותעסוקה אונר"א (UNRWA) לא יכלה להשמיע את הנרטיב הקובע שלה, ובמקום התפשרה על נוסחה מוזרה זו.

אל-ירמוכ הוא מחנה פליטים פלסטינים בסוריה שאכלס 160,000 איש לפני שהחל הקונפליקט במדינה. היום, מעל 140,000 פלסטינים ברחו מאל-ירמוכ, בזמן ש-18,000 שנותרו לכודים בפנים ומתים מרעב אחרי שסוריה חסמה את הסיוע ההומניטארי למקום.

בתגובה השיקה אונר"א קמפיין להעלאת המודעות הציבורית בנושא הדורש מהמשטר הסורי לאפשר גישה לאל-ירמוכ. הקמפיין קיבל עד כה 1400 שיתופים להודעה הבאה: 

"אנו דורשים גישה ל#אל-ירמוכ ולכל האזרחים הפגיעים ב#סוריה. עד מתי הם ימשיכו לסבול? http://thndr.it/1acPVbp"

מדוע סוכנות האו"ם המיועדת לפלסטינים מגדירה אותם לפתע תחת המושג הכללי "אזרחים"?
הצהרת הקמפיין, שנחתמה על ידי למעלה מ-50 סוכנויות או"ם וארגונים לא-ממשלתיים שונים, מתייחסת לאל-ירמוכ רק כ"מחנה" – שוב, באופן תמוה, ללא שום התייחסות לעובדה כי מדובר במחנה פליטים פלסטינים.

לבסוף, תחת ההגדרה של מארגני הקמפיין, אונר"א לא מציגה את עצמה באופן ישיר כסוכנות לפליטים פלסטינים, ובמקום מתייחסת, שוב באופן כללי, למגוון הארגונים הרחב. 

האם הפליטים הפלסטינים בסוריה לפתע מאבדים את זכותם לזהות אישית כאשר הנרטיב לא יכול להציג את ישראל ככוח המדכא?

כשיותר ויותר פלסטינים הופכים לפליטים בסוריה, אונר"א והאו"ם יצטרכו להתמודד עם השינויים החלים באזור - דיכוי זהותם של הפלסטינים לא יכול להתקבל כתגובה הולמת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה