יום רביעי, 29 בינואר 2014

סמינריון האו"ם בנושא זיכרון השואה

הנציבה העליונה נאווי פילאי משוחחת עם פרופ' דן מכמן

לראשונה, התקיים אתמול במטה האו"ם בג'נבה סמינריון לציון יום הזיכרון הבינלאומי להנצחת זכר קורבנות השואה. הסמינריון אורגן על ידי משרדה של הנציבה העליונה לזכויות אדם, ובתמיכת משלחות ישראל וקנדה. 

הנציבה העליונה לזכויות אדם נאווי פילאי מסרה דברי פתיחה. בנאומה, היא התמקדה בסיפורו של פטר גינז, צעיר יהודי מפראג שנרצח בתאי הגז באושוויץ. נאומה של הנציבה הופץ לצד תמונתו של פטר – הפעם הראשונה שתמונה כלשהי מוספת לנאו"ם הנציב העליון. לאחר נאומה, הנציבה ביקשה מהקהל להצטרף אליה לדקת דומיה. 

הדובר הראשון היה פרופ' דן מכמן, ההיסטוריון הראשי של מוזיאון יד ושם. פרופ' מכמן התייחס לשאלה כיצד יכלו הנאצים להשמיד 6 מיליון יהודים ורבים נוספים, ודן במניעים שלהם ובאמצעים בהם השתמשו. מכמן טען כי האנטישמיות המודרנית היא הכוח שהניע את השואה וסיים את דבריו בהעלאת חשיבות החינוך והחקיקה בנושא. 

הדוברת השנייה הייתה קרולינה מירגה מהרשת הבינלאומית לנוער צועני 'טרנאייפ' [Ternype International Roma Youth Network] שדנה בנושא רצח הצוענים במהלך מלחמת העולם השנייה ובמאמצים של הארגון בשימור זיכרון הנספים ובחינוך הנוער. 

הדובר האחרון היה מריו סילבה מקנדה, יו"ר "זיכרון השואה הבינלאומי" – ארגון בין-ממשלתי המקדם את הזיכרון, החינוך והמחקר בתחום השואה. סילבה דיבר על הפעילויות השונות של הארגון ותפקידו המרכזי בהבאת ממשלות, אקדמאים ואזרחים לפעול יחד.

סילבה ציטט בדבריו את ראש ממשלת קנדה סטפן הרפר שאמר כי "אנו חייבים להיאבק בתפיסה לפיה רואים את השואה כאירוע היסטורי יחידני. אין זה מספיק שפוליטיקאים יעמדו בפניכם ויאמרו כי הם זוכרים ומתאבלים על מה שקרה לפני למעלה משישה עשורים... הם מוכרחים להיות חד משמעיים בגינוי רודנים אנטישמים, פעולות טרור ופנאטים. זוהי הדרך היחידה לכבד את זיכרונם של אלו שהושמדו בשואה". 

הסמינריון הסתיים כשנציגי מדינות שונות עלו זה באחר זה לשאת דברים בנושא השואה והלקח האוניברסאלי שעלינו ללמוד מכך, הן במניעה והן בהגנת הקורבנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה