יום רביעי, 23 באוקטובר 2013

סין מקבלת תשבחות בסקירת האו"ם את מצב זכויות האדם במדינה

ארגוני זכויות אדם מפצירים בארה"ב ובאיחוד האירופאי להתנגד לניסיונותיה של סין לקנות את מקומה במועצת זכויות האדם של האו"ם

 [אקטיביסטים פרו-טיבטים נעצרו אתמול על שחדרו למתחם האו"ם בזמן סקירת מצב זכויות האדם בסין על מנת לתלות שלט ענק. לפרטים נוספים]


ג'נבה, 22 באוקטובר 2013 – יום אחרי הביקורת המזהירה על מצב זכויות האדם בערב הסעודית, התכנסה אתמול מועצת זכויות האדם של האו"ם לדון במצב זכויות האדם בסין. בדומה למשטר הפונדמנטליסטי הדתי, גם המשטר הקומוניסטי קיבל תשבחות זהות מאותה קבוצת משטרים אנטי-דמוקרטים, בניהם קובה, רוסיה וונצואלה. (ראו מטה את הצהרות המדינות ששיבחו את מצב זכויות האדם בסין).

"היום, כמו אתמול, היינו עדים לעוד פגישה של מה שלצערנו הפך לחבורה של תשבחות הדדיות. אתמול הייתה זו סין שהיללה את ערב הסעודית; היום, ערב הסעודית החזירה את הטובה", אמר אתמול הילל נוייר, מנכ"ל UN Watch. הארגון לזכויות אדם הממוקם בג'נבה כבר שנים מעיד בפני גופי האו"ם השונים על רדיפת מתנגד המשטר במדינה הקומוניסטית. 

למרות ההכרה הכלל עולמית של מה שמכנה נוייר כ"פגיעה מתמדת, גוברת ומביכה בזכויות האדם", סין קרוב לוודאי תזכה במושב כחברה במועצת זכויות האדם של האו"ם (HRC) בבחירות שיערכו ב-12 בנובמבר השנה.

UN Watch קראה אתמול לשגרירה האמריקאית סמנתה פאוור ולשרת החוץ של האיחוד האירופאי קטרין אשטון למחות נגד מועמדותה של סין.

UN Watch יביאו מתנגדי משטר ידועים לאו"ם וזאת על מנת להתניע אופוזיציה נגד המשטר הסיני "ומועמדים מגוחכים" נוספים.
מתנגד המשטר הסיני  יאנג ג'יאנלי [Yang Jianli] הוא ראש יזמות לסין וחבר הוועדה המייעצת הבינלאומית של UN Watch, ומוביל עצומה המתנגדת לניסיונותיה של סין לקנות את מקומה במועצת זכויות האדם. 

"לבחור בסין כשופטת העולמית לזכויות אדם יהיה כמו לבקש מהשועל לשמור על התרנגולות" אמר נוייר.

במסמך המועמדות הרשמי למועצת זכויות האדם, טענה סין כי: "הממשל הסיני מכבד את העקרונות האוניברסליים של זכויות אדם ונוקט במאמצים רבים לקידום והגנה על זכויות האדם והחירויות הבסיסיות של העם הסיני. סין עומדת במחויבויותיה הבינלאומיות תחת אמנות זכויות האדם". 

"זהו שקר מוחלט", טוען נוייר. "האמת היא שהמפלגה הקומוניסטית שמה את חתן פרס נובל ליאו שיאובו [Liu Xiaobo] מאחורי סורג ובריח, מנעה מ-1.3 ביליון איש את זכויותיהם הבסיסיות להתאגדות,  לחופש הביטוי והדת, ומחצה את הטיבטים, האויגורים ובני מיעוטים נוספים". 

ולמרות זאת, אם התנהלות המועצה אתמול היא עדות למשהו – ניצחונה של סין במושב במועצה נראה כוודאי.

לאחר שסין הציגה את דוח מצב הזכויות האדם במדינתה, המועצה קיימה אתמול שלוש שעות של "דיאלוג אינטראקטיבי" בו למעלה מ-130 נציגי מדינות נשאו נאומים כשהמשלחת הסינית הגיבה מפעם לפעם. מכניזם זה, המכונה "ביקורת תקופתית אוניברסאלית" (UPR - Universal Periodic Review), מבקר כל חברה באו"ם פעם בארבע שנים. 

"מפרת זכויות אדם חוזרת ונשנית כמו סין אסור שתקבל תשבחות רגשניות מחברות הגוף העליון לזכויות אדם של האו"ם, ואסור שתקבל את ההזדמנות להפוך לחברה בעלת קול הצבעה", אמר נוייר. 

"במקום, חברות מועצת זכויות האדם של האו"ם היו צריכות להתעמת עם סין על ההתעללות בעצירים, על השליטה במדיה, האפליה על רקע מגדר, גזע, דת והעדפה מינית", אמר נוייר, שציין בנוסף כי הפרות אלו ואחרות תועדו והוגשו לאו"ם על ידי ארגוני זכויות אדם שונים. 

UN Watch משבח את המדינות שכן בחרו לאתגר את המשטר הסיני על הפרותיו העקביות. קנדה הפנתה את תשומת הלב לדיכוי תומכי זכויות האדם בסין, לרדיפה של מיעוטים דתיים כולל נוצרים, טיבטים, אויגורים ופאלון גונג, ומעצרם של פעילים פוליטיים בניהם אמנים, כתבים, ומתנגדי משטר. בריטניה קראה למזעור עונש המוות; ארה"ב הפצירה בסין להפסיק להטריד ולעצור פעילי זכויות אדם ולהפסיק את הרדיפות אחר מיעוטים אתניים בכללותם הטיבטים. אירלנד הביעה חששות כלפי הקהילה הלהט"בית במדינה וקראה לחוקים נגד אפלייתם. 


תשבחות במועצת זכויות האדם על מצב זכויות האדם בסין
איראן: "אנו משבחים את ההתקדמות בתחומי החברה והכלכלה בסין... אנחנו מאחלים לסין שגשוג עתידי בשמירה וקידום זכויות האדם..."
קובה: " ההצלחות במדינה רבות. אנו משבחים את ההגנה על זכויות העם הסיני".
רוסיה: "אנו משבחים את סין על ההגנה על חופש הדת"
ונצואלה: "אנו מרוצים לשמוע על ההתקדמות המדהימה של סין מאז הביקורת האחרונה בשנת 2009".
תימן: משבחים "את ההישגים המדהימים של סין בתחומי הכלכלה והחברה".
זמביה: משבחים "את הרפורמות הסיניות בתחום המשפט, זכות האדם לחינוך, הגנה על זכויות כלכליים וחברתיים... על סין להמשיך במסלול ההגנה על זכויות האדם".
זימבבואה: "משבחים בחום את סין על הדוח המקיף על התוכניות והיישומים של המלצות המועצה. אנחנו מרחיבים את ברכותינו החמות להצלחתם של הממשל והעם הסיני בכל המאמצים העתידיים שלהם".
אפגניסטן: "אנו מעריכים את הצעדים שננקטו על ידי סין ליישום המלצות המועצה, על הקידום המודעות לזכויות האדם, ועל קיום הכשרות בתחום זכויות האדם לבכירים בממשל".
קונגו: "לסין יש מחויבות גדולה לניהול דיאלוג בונה".
לבנון: "אנחנו מברכים את הצעדים החיוביים שנקטה סין בחיזוק מסגרת זכויות האדם במדינה".
סינגפור: "אנו משבחים את 60 הרפורמות של סין בתחום הצדק, ואת 130 הרפורמות בתחום בתי המשפט של העם".
צ'ילה: "אנו משבחים את סין על ההתקדמות שעשתה בהרמת מאות מיליוני איש מעל קו העוני".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה