יום שישי, 21 במרץ 2014

כוחות הביטחון של האו"ם תפסו סוכן סיני שריגל אחר פעילת זכויות אדם קנדית

 
מעלה באדום: הסוכן הסיני שנתפס בריגול אחר פעילת זכויות אדם קנדית.

אנשי הביטחון של מועצת זכויות האדם של האו"ם תפסו ביום רביעי האחרון סוכן סיני לאחר שזה צילם בחשאי את חפציה של פעילת זכויות האדם הקנדית טי-אנה וואנג. יום קודם פנתה וואנג למליאת המועצה בשם ארגון UN Watch וסיפרה על אביה - מתנגד המשטר וואנג בינג זאנג המרצה מאסר עולם בכלא הסיני מאז שנת 2002.

ברביעי, דקות לפני שפתחה המועצה מושב מתוח במיוחד על מצב זכויות האדם בסין, אנשי ביטחון של האו"ם הוציאו מהמליאה גבר בגיל-העמידה שנשא תג של משקיף מטעם הארגון הלא-ממשלתי לכאורה "האיגוד הסיני לשמירה ופיתוח התרבות הטיבטית", שעל פי UN Watch מדובר בארגון המשרת הלכה למעשה את הממשל הסיני.

חיפוש בטאבלט של החשוד גילה תמונות של גברת וואנג שצולמו בתוך אולם המועצה, בניהן תמונות של צג המחשב הנייד שלה ושל חפציה האישיים.

אנשי האו"ם הורו לפעיל הסיני למחוק את התמונות, אך לאחר מכן אפשרו לו לחזור לאולם המליאה, שם הצטרף לקואליציית ארגונים תומכי משטר – קבוצה אותה מתאר ארגון UN Watch כ-GONGO (ארגונים לא-ממשלתיים ממשלתיים). המשמעות היא כי אותם ארגונים נכנסים בשערי האו"ם במסווה של חלק מהחברה אזרחית אך למעשה חותרים תחתיה בהנחית ממשלתם.

במכתב שהוציא, הפציר מנכ"ל UN Watch הלל נוייר בנשיא מועצת זכויות האדם לשלול את זכויות הארגון המדובר במועצה, לנזוף בסין ואף לדווח על האירוע למזכ"ל האו"ם בן קי-מון כניסיון רדיפה אסור אחר פעילת זכויות אדם.

הטרדה מתמשכת
טי-אנה וואנג עם אביה מתנגד המשטר הסיני וואנג בינג זאנג

המקרה הגיע לאחר שיום קודם ניסתה המשלחת הסינית למנוע את נאומה של וואנג במליאה. דקה לאחר שהחלה וואנג לנאום הנציג הסיני קטע את דבריה תחת הטענה כי עליה לדבר על זכויות אדם באופן רחב ולא על מקרה פרטני. הסינים זכו לתמיכתן של ארבע מדינות אוטוקרטיות נוספות שהמשיכו לקטוע את הנאום.

הראשונים שיצאו להגנת זכותה של וואנג להשלים את נאומה היו האמריקאים שטענו כי "חובה לאפשר לארגונים לא ממשלתיים לדבר במועצה", וכי "זה הכרחי שקולותיהם של החברה האזרחית ישמעו באווירה של שיח פתוח".

לאחר ארה"ב תפסו את הבמה בריטניה, צרפת, גרמניה, אירלנד, הונגריה, שוויץ וצ'כיה והגנו כל אחת בתורה על זכות ארגון UN Watch להשלים את הנאום. בסיום הדברים הכריע נשיא המועצה כי ל-UN Watch הזכות להציג מקרה פרטני, והבמה ניתנה מחדש לגברת וואנג שהשלימה את נאומה.

טי-אנה וואנג נולדה וגדלה במונטריאול, קנדה, ובוגרת אוניברסיטת מקגיל. היא הקדישה את 12 השנה האחרונות מחייה לשחרור אביה, מייסד התנועה הדמוקרטית הסינית בגולה ומתנגד משטר ידוע. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה