יום שבת, 1 במרץ 2014

מתנגד המשטר הסיני העיוור זכה בפרס הגבורה בפסגת UN Watch לזכויות אדם בג'נבה

לוחמי זכויות אדם התכנסו טרום מושב מועצת זכויות האדם


ג'נבה - צ'ן גואנגצ'נג, האקטיביסט הסיני העיוור, קיבל השבוע את פרס פסגת ג'נבה לגבורה לשנת 2014. הפסגה, שאורגנה על ידי ארגון UN Watch ונתמכה על ידי קואליציה של 20 ארגונים לא ממשלתיים, נתנה במה למתנגדי משטר מרחבי העולם לספר את סיפוריהם ולהשמיע את קולם נגד משטריהם המדכאים.

מאות מתנגדי משטר, אקטיביסטים, דיפלומטים ועיתונאים התכנסו מרחבי העולם לפסגת ג'נבה לזכויות אדם ודמוקרטיה לשנת 2014 - המפגש השנתי של החברה האזרחית הפועל להעלות הפרות זכויות אדם לסדר היום של האו"ם.

יו"ר UN Watch אלפרד ה. מוזס העניק את הפרס לצ'ן, אסיר פוליטי לשעבר שנמלט ממעצר בית בשנת 2012, "המהווה מקור השראה עולמי הודות לאומץ יוצא הדופן שלו בהגנה על האמת, הצדק וזכויות האדם".

צ'ן, שאיבד את מאור עיניו בילדותו, למד באופן עצמאי משפטים וחשף את פרשת ההפלות והעיקורים בכפייה הנהוגים במחוז מולדתו שאנדונג – מה שהביא למעצרו על ידי הרשויות.

בסיקור דרמטי במיוחד ששודר ברחבי העולם ברח צ'ן ממעצר הבית בסין במאי 2012 וביקש מקלט בשגרירות האמריקאית בבייג'ין, משם עבר לארה"ב.

"אנשים החיים בדמוקרטיה וחופש לא מבינים כמה רעיונות אלו מהותיים עבורם, אבל אלו המדוכאים מבינים כי דמוקרטיה וחופש מאוד חשובים", אמר צ'ן.

מתנגדי משטר או חברי משפחותיהם ממדינות בניהן סוריה, איראן וקובה עלו על הבמה בכנס שנערך בסוף פברואר.

בעוד זרקורי העולם מופנים כעת לצפון קוריאה לאחר דו"ח או"ם נוקב על מעשי הזוועה ההמוניים של המשטר, פעיל זכויות האדם אהן יונג צ'ול [Ahn Myong Chul], שהיה בעברו סוהר במחנה שבויים במדינה, הסביר כי 90 אחוז מהאסירים לא יודעים כלל מהי סיבת מאסרם וכי הם נענשים על "פשעי אבותיהם".

דוברת נוספת הייתה דודתו של מנהיג האופוזיציה הוונצואלי ליאופולדו לופז [Leopoldo Lopez], שנעצר על ידי כוחות הביטחון ב-18 בפברואר לאחר סדרת הפגנות שהוציאו מאות אלפי אזרחים לרחובות.
ג'וליאטה לופז [Julieta Lopez] הקריאה את עדות אחיינה הכלוא.

"רק דיקטטורות שולחות מתנגדי משטר לכלא, ואם הממשלה כולאת מתנגדי משטר – משמע שוונצואלה היא דיקטטורה. המלך הוא עירום", אמרה.

נגאמאה אבדיני [Naghmeh Abedini], אשתו של הכומר האמריקאי-איראני סאאד אבדיני הכלוא גם הוא, אמרה כי היא מאמינה שעל ארה"ב ללחוץ על איראן לשחרר את בעלה, שנעצר בגלל שלימד נצרות.

"ברגעים אלו בעלי סובל מפציעות פנימיות שנגרמו מהתעללות, אבל הממשל האיראני מונע ממנו את הטיפול הרפואי הנדרש", אמרה אבדיני בכנס.

"הזכות לחופש הדת, כולל החופש של הפרט להמיר את דתו, היא זכות מולדת שניתנה על ידי האל לכל האנשים, בכללותם גם העם האיראני. שום חוק לא יכול לפגוע בזכות זו".

"אנו חייבים להבטיח כי סין תישא באחריות על מעשיה. הם יושבים בגאווה במועצת זכויות האדם של האו"ם ובמועצת הביטחון, ומכתיבים כיצד סוריה צריכה להתמודד עם המצב בשטחה", אמרה טנזין דהארגון שארלינג [Tenzin Dhardon Sharling], החברה הצעירה ביותר בפרלמנט הטיבטי הגולה. 

שארלינג ביקרה גם את הנציבה העליונה לזכויות אדם, ואמרה כי "נאבי פאלאי עתידה לסיים את כהונתה השניה בספטמבר ועדין לא ביקרה בטיבט".
"בהמלך תקופת מובארק נשים שומשו רק כקישוט למשטר" אמרה הפעילה המצרית לזכויות נשים דאליה זיאדה [Dalia Ziada], העומדת בראש מרכז אבן-ח'לדון ללימודי פיתוח.

"תחת האחים המוסלמים, נחקקו חוקים לנישואים מוקדמים לנערות ולפגיעה באברי המין".

מארגן הכנס אמר כי הדובר שהוזמן מקובה, האקטיביסט לזכויות אדם חורחה לואיס גרסיה פרז [Jorge Luis García Pérez] נעצר באופן ברוטלי לאחר שכוחות הביטחון פשטו על ביתו ב-5 בפברואר ומנעו ממנו לעזוב את קובה על מנת להגיע בכנס.

"הקדשתי את 25 השנים האחרונות בעבודה אנשים נוספים להשגת חופש לאסירים פוליטים, המהווים תקווה והשראה למדינתם, לאנשיהם, ולאנושות בכללותה", אמר חבר הפרלמנט הקנדי ואיש זכויות האדם ארווין קוטלר [Irwin Cotler] בנאום הפתיחה לכנס, בו הציג מודל להגנה על מתנגדי משטר כלואים.

"למדתי מאסירים פוליטים אלו... כי מחובתנו להשמיע את קולם של אלו שלא יכולים לדבר; לשאת עדות בשם אלו שלא יכולים להעיד; לפעול בשם אלו שסיכנו לא רק את עבודתם אלא את חייהם ממש".

"אנו נצא מצללי החשכה הללו אל אור החופש".  

במושב האחרון בכנס, מנכ"ל UN Watch הלל נוייר, שעמד בראש אותו היום, בירך את העובדה כי מועצת זכויות האדם של האו"ם עתידה לקבל בחודש הבא החלטות בנושא סוריה, צפון קוריאה ואיראן.

ועם זאת, נוייר הביע את אכזבתו העמוקה מכך שהמועצה עדין עתידה להתעלם מרוב הפרות זכויות האדם שיעלו במושב הקרוב.

"למרות עדויות מאקטיביסטים וקורבנות שונים על הפרות זכויות אדם במצרים ובקמבודיה, ועל תנאי עבדות במאוריטניה, אף אחת ממדינות אלו טרם עלתה לסדר יום המועצה, למרות שהן צריכות", אמר.

"ולמרות ששמעו עדויות על הפרות זכויות אדם בוטות ותדירות בסין, קובה, פקיסטן, רוסיה, ערב הסעודית, ויאטנם וונצואלה – כל אחת ממדינות אלו נבחרה לא מכבר לכהן כאחת מ-47 המדינות החברות במועצה – ומשטריהן נהנות מחסינות" הוסיף נוייר.

פרשיות האונס של קדאפי נחשפו בזמן שמועצת זכויות האדם נתנה את הבמה למייסד "פרס קדאפי"

כתבת העיתון הצרפתי לה מונד אניק קוג'אן [Annick Cojean], מחברת הספר ""Gaddafi's Harem,  תיארה למאות הנציגים שנכחו בפסגת ג'נבה כיצד הדיקטטור הלובי אנס אלפי נשים וילדות לאורך ארבעה עשורים.

ועדין באותו זמן ממש מצידו השני של הכביש מועצת זכויות האדם בירכה את ז'אן זיגלר, אחד מוותיקי הבכירים של האו"ם, שבשנת 1989 הקים את פרס זכויות האדם על שם מועמר קדאפי, פרס שהוא עצמו קיבל בשנת 2002 בטריפולי, לוב.

זיגלר, שבמשך 11 שנה הכחיש כי קיבל את הפרס עד אשר UN Watch חשף וידאו שהוכיח אחרת, תקף את ארה"ב על הפרות זכויות אדם, ושיבח את הממשל הקובאני. קובה הייתה זו שהקימה בשנת 2000 את תפקידו באו"ם של זיגלר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה