יום שבת, 8 במרץ 2014

עימות במליאת האו"ם: ונצואלה התנגדה כשדודתו של מנהיג האופוזיציה הכלוא קראה לדיון חירום במועצת זכויות האדם

UN Watch מנסח טיוטת החלטה לקיום דיון חירום והקמת ועדת חקירה למצב המתדרדר בוונצואלה.



ג'נבה, 7 במרץ 2014 – נציג ונצואלה למועצת זכויות האדם של האו"ם התנגד אתמול בקול גדול כשדודתו של מנהיג אופוזיציה כלוא לאופולדו לופז [Leopoldo Lopez], קראה בשם הארגון הלא ממשלתי לזכויות אדם UN Watch, ל-47 המדינות החברות לקיים דיון חירום על המצב המתדרדר במדינה ולהקים וועדת חקירה בנושא. לחצו כאן לתמליל ההצהרה והווידאו.

מיד לאחר העימות, UN Watch הגיש לשגרירת ארה"ב סמנתה פאוור ולשרת החוץ של האיחוד האירופאי קתרין אשטון מכתב טיוטה הקורא לקיים דיון חירום על המתרחש בוונצואלה וטיוטת החלטה לגנות את אירועי הפרת זכויות האדם מצד המדינה, להשעות את ממשלתו של הנשיא ניקולאס מאדורו ממועצת הזכויות האדם ולהקים וועדת חקירה בנושא.

"הדמוקרטיות המובילות חייבות לפעול לכך שהאו"ם יעמוד במחויבויות שלו להגן על זכויות האדם של העם הוונצואלי" אמר מנכ"ל UN Watch עו"ד הלל נוייר.

ג'וליאטה לופז [Julieta Lopez], המתגוררת בג'נבה, עלתה לנאום במהלך הדיאלוג האינטראקטיבי עם הנציבה העליונה לזכויות אדם נאבי פילאי, חלק ממושב המועצה בן 4 שבועות בו נפגש שר החוץ הוונצואלי אליאס ג'אווה [Elias Jaua] עם מזכ"ל האו"ם בן קי-מון ביום שני האחרון.

"גברת הנציבה העליונה, המצב המדאיג בוונצואלה הוא מאוד אישי עבורי", אמרה לופז. "דיברת על המספר הרב של אנשים שנעצרו מכיוון שבקשו ליישם את זכותם לחופש ההתאספות וחופש הביטוי. ואכן, האחיין שלי, מנהיג אופוזיציה לאופולדו לופז, הוא אחד מאותם עצורים".

משמאל לימין: פעילת זכויות האדם ג'יאנה סאנצ'אז [Gianna Sanchez], ג'וליאטה לופז [Julieta Lopez] ומנכ"ל UN Watch הלל נוייר, ג'נבה, שוויץ, 7 במרץ 2014.

"מכיוון שביקש ליישם ללא אלימות את זכויות האדם [הבסיסיות] שלו, לאופולדו – בעל ואב לשני ילדים קטנים – נעצר ונכלא בכלא צבאי, בתא של 2 מטר על 3 מטר. הוא ישן על הרצפה. מתאפשרת לו גישה מינימאלית לאור שמש ואוויר צח" אמרה לופז לחברי האספה.

לופז הודתה לפילאי על שקראה מוקדם יותר השבוע ל"חקירה חסרת פניות, מלאה ועצמאית של כל אחד ממקרי המוות והחבלות" בוונצואלה. בנוסף, ציינה לופז כי שישה מהחוקרים העצמאים של המועצה תמכו אתמול בקריאתה.

נציג ונצואלה אדגארדו טורו קרנו [Edgardo Torro Careño] ניסה לקטוע את לופז ברגע שקראה למועצה לערוך דיון חירום:

"אנו מתנצלים על ההפרעה, אבל אנו מוצאים את עצמנו מחויבים לקחת את הבמה להערה לסדר היום [מנגנון point of order] מאחר וברגעים אלו אנו שוקדים על הערכת הדו"ח של הנציבה העליונה, שהוצג למועצת זכויות האדם, ואנחנו לא דנים כרגע תחת נושא אג'נדה מס' 4 המתייחס למצבי זכויות אדם הדורשים את התייחסות המועצה".

UN Watch דחה את התנגדות ונצואלה, ובארגון השיבו כי הצהרתה של לופז הייתה ראויה ובמקומה.
"הגיע הזמן שהמועצה תפסיק לחסות את עיניה מול משבר זכויות האדם המסלים בוונצואלה, שעד כה כבר הספיק לגבות את חייהם של מאות קורבנות. על המועצה לקיים דיון חירום, לאשר את ההחלטה שהוצעה ולבטל את בחירתה המחפירה בשנה שעברה של וונצואלה כחברת המועצה", אמר נוייר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה