יום רביעי, 5 במרץ 2014

חברי הפרלמנט האירופאי: "הדיחו את רוסיה ודיקטטורות נוספות ממועצת זכויות האדם של האו"ם"



השבוע: השקת קמפיין הקורא להדחתן של רוסיה, סין, קובה וערב הסעודית ממועצת זכויות האדם של האו"ם ברקע – הדיקטטורות תופסות את מקומן כמדינות חברות, ורוסיה מעלה הילוך בתוקפנות מול אוקראינה.


בזמן בו הגדילה את נוכחותה הצבאית באוקרינה, תפסה המעצמה הרוסית בתחילת שבוע זה את מקומה כאחת מהחברות החדשות במועצת זכויות האדם של האו"ם. אירוניה מטלטלת זו הביאה לזעקה עולמית: בתגובה, קואליציה של דיפלומטים, ארגונים לא-ממשלתיים ופעילי זכויות אדם השיקו קמפיין עולמי – בהנהגת והובלת ארגון UN Watch – הקורא להשעות את חברותן של רוסיה ומפרות זכויות אדם נוספות כמו סין, קובה וערב הסעודית – כולן דיקטטורות שתפסו השבוע את מקומן החדש במועצה .

* ראו מטה מדבריהם של חברי הפרלמנט האירופאי ואקטיביסטים לזכויות אדם התומכים בקמפיין.

בפתיחת מושב המועצה בתחילת השבוע הודה שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב למדינות שבחרו ברוסיה לגוף העולמי לזכויות אדם, ותיאר את עצם בחירתם כ"הכרה בגישה הקונסטרוקטיביסטית של רוסיה בתחום שיתוף הפעולה הרב-מדינתי". הוא טען כי "הגנה על זכויות אדם, זכויות אזרחיות וחופש האזרחים הם בקדימות ראשונית" במדינה.

שרי החוץ של ערב הסעודית וקובה עתידים גם הם לשאת דברים בפני מליאת המועצה במהלך השבוע הקרוב.

תגובות בינלאומיות

בתגובה, סגן נשיא הפרלמנט האירופאי אדוארד מקמילן-סקוט [Edward McMillan-Scott], חבר הפרלמנט הקנדי ארווין קוטלר [Irwin Cotler], הברונית שרה לודפורד [Baroness Sarah Ludford] מהפרלמנט האירופאי ושר החוץ ההונגרי לשעבר מתיאס אורסי [Matyas Eörsi] הצטרפו לקריאת הארגונים הלא-ממשלתיים והפעילים חברתיים מרחבי העולם לביטול חברותן של ארבעת המדינות ממועצת זכויות האדם.
הקמפיין מתבסס על סעיף 8 לאמנת המועצה המאפשר השעיית מדינה חברה האשמה בהפרות זכויות אדם סיסטמתיות ובקנה מידה רחב. לוב הודחה בשנת 2011 לאחר קמפיין דומה שהובל על ידי UN Watch תחת אותו סעיף.

"צביעות בקנה מידה כזה חותר תחת האמינות של מועצת זכויות האדם בפרט ושל האו"ם בכלל", אמר מנכ"ל UN Watch הלל נוייר, ארגון לזכויות אדם היושב בג'נבה ומוביל את הקמפיין נגד הדיקטטורות.

"הגוף העליון לזכויות אדם של האו"ם אמור להגן על קורבנות ולהעמיד לדין את מבצעי הפשעים, ולא להפוך את אלו האחרונים לשופטי זכויות אדם עולמיים".

משמעות החברות החדשות למועצה

נוכחות מדינות המפרות זכויות האדם באופן עקבי במועצת זכויות האדם לא רק מטילה צל כבד על עתיד המועצה אלא גם מעלה באוב את עברו הלא רחוק. בשנת 2006 הוקמה המועצה על מנת להחליף את הוועדה לזכויות אדם שהפכה לגוף מושחת מוסרית. הוועדה זכתה לביקורות רבות מצד מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן על הפוליטיזציה של הגוף ו"הירידה באמינותו".

"למרות הרפורמה המהוללת של שנת 2006 ששמה סוף לוועדה לזכויות אדם שנעדה אמינות לחלוטין והולידה מועצה משופרת לכאורה, הנוכחות של סין, קובה, רוסיה וערב הסעודית מעידה כי חזרנו לנקודת ההתחלה. במקום רפורמה קיבלנו רגרסיה", אמר נוייר.

ההשפעות השליליות יכול להיות רבות. נוייר צופה כי המועצה תמשיך לחסות את עיניה מול הפרות זכויות אדם חמורות שתבצענה סין, קובה, מצרים, פקיסטן, רוסיה, ערב הסעודית וזימבבואה – כולן מדינות שמעולם לא נכללו באף החלטת האו"ם. נוייר חושש גם כי תחול חתירה תחת עקרונות היסוד של זכויות האדם הפרטיות  שתביא לפרשנות חדשה שתעצים את כוח הממשלות.

תגובות פוליטיקאים עולמיים

מנהיגים פוליטים שהצטרפו לקמפיין UN Watch להדחת סין, קובה, רוסיה וערב הסעודית מהמועצה פרסמו את ההצהרות הבאות:

ארווין קוטלר [Irwin Cotler], חבר הפרלמנט הקנדי
חבר הפרלמנט הקנדי, מבקר המפלגה הליברלית לזכויות, חופש ומשפט בינלאומי.
לשעבר שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה.
"החברות של סין, קובה, רוסיה וערב הסעודית במועצת זכויות האדם מהווה התנערות מהמאבק הבינלאומי לזכויות אדם, ובגידה בקורבנות. זה שם ללעג גם את מועצת זכויות האדם וגם את המחויבות לזכויות אדם לכאורה של אותן מדינות שהצביעו עבור אותן מפרות זכויות אדם".

מתיאס אורסי [Matyas Eörsi]
לשעבר חבר הפרלמנט ההונגרי ונשיא ALDE .
"עם חברות כאלו במועצת זכויות האדם, האו"ם ממשיך להיות ברווז צולע. אין בנו תקווה לאו"ם. כל זמן שהפדרציה הרוסית, קובה, ערב הסעודית וסין יושבות במועצת זכויות האדם -  אנו האוקראינים, אנו מתנגדי המשטר הקובניים, אנו הנוצרים הסינים ואנו נשות ערב הסעודית לא יכולים לחפש תמיכה באו"ם".

אדוארד מקמילן-סקוט [Edward McMillan-Scott], חבר הפרלמנט האירופאי
סגן נשיא הפרלמנט האירופאי לזכויות אדם ודמוקרטיה
"העובדה כי מאפשרים לסין, קובה, רוסיה וערב הסעודית לשבת כחברות במועצת זכויות האדם של האו"ם מעלה תהיות לגבי אמינות המועצה. איך נוכל למתוח ביקורת על הפרות זכויות האדם המחרידות המתבצעות באותן מדינות טוטליטריות כאשר אנו שמים אותם בכפיפה אחת עם דמוקרטיות? מסיבה זו אני תומך בקמפיין פסגת ג'נבה לשחרור המועצה מדיקטטורים, ומחזק את הקריאה להשעיית חברותן של אותן מדינות ממועצת זכויות האדם של האו"ם".

תגובות מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם

ביל בראודר [Bill Browder]
פעיל בחוק מגניטסקי [Magnitsky] הפועל להפעיל סנקציות נגד פקידים רוסים מושחתים.
"ברוסיה, יש חבורה של אנשי אכיפת חוק שלמעשה מארגנים פושעים עם כוח בלתי מוגבל היכולים לגנוב, להרוג ולמעשה לעשות כל העולה על רוחם. רוסיה במהותה היא מדינה פושעת כיום".

דמארי סמויה [Damaris Moya]
מתנגד משטר קובני
"המשטר קובני לא צריך להיות חבר במועצת זכויות האדם של האו"ם בגלל שהוא מפר באופן עקבי את זכויותיהם של העם הקובני הן ברחוב והן בכלא. המשטר הקובני משתמש במושב שלו במועצה ככלי להכשיר את כוחו הטוטליטרי ולהמשיך לדכא ולרצוח את אזרחיו מבלי לשאת באחריות".

צ'ן גואנגצ'נג [Chen Guangchen]
מתנגד משטר סיני
"האינטרס הסיני לשבת במועצה חסר כל קשר לקידום זכויות אדם. במקום, הם משתמשים בהזדמנות זו כדי למנוע ממדינות דמוקרטיות לבחון את מצב זכויות האדם במדינה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה