יום רביעי, 25 בדצמבר 2013

בזמן שארה"ב וישראל הקפיאו תשלומים לאונסק"ו, טורקיה מכפילה את תרומתה

עם החלטתה להכפיל את תרומתה השנתית הופכת טורקיה להיות לאחת המממנות הנאמנות ביותר של ארגון אונסק"ו[UNESCO]  - ארגון האו"ם לחינוך, מדע ותרבות. בשנה שעברה בלבד החליטה המדינה לתרום 5 ביליון דולר נוספים לארגון. 

לפי הדיווחים, ההחלטות הטורקיות באו על מנת לפצות על אובדן ההכנסות שנוצר כשארה"ב וישראל החליטו להקפיא תשלומים לארגון, וזאת לאחר שפלסטין הוכרה בו כמדינה חברה. לפי ההערכות, טורקיה אחראית בתרומתה ל-1.3% מתקציב אונסק"ו, וצפויה לעלות לתרומה של 2.5% מההכנסות. ארה"ב לבד תורמת 22%.

מעניין כי ההחלטה האמריקאית להקפיא את התשלומים מוצגת כסיבה המרכזית לצעד הטורקי. טורקיה, כחברה בנאט"ו, היא אחת מחברותיה המסורתיות של ארה"ב, ובקהילה הבינלאומית לא נהוג לשמוע על מוטיבציות כאלו לפעולה בין בנות ברית.

ולמרות זאת, לא מדובר במניעים אלטרואיסטים בלבד למען מטרותיה של אונסק"ו. טורקיה היא ביתם של אתרי תרבות רבים החשובים לתרבויות רבות וחיזוק מעמדם באונסק"ו הוא נכס לדיפלומטים הטורקים. טורקיה נבחרה לאחרונה לוועדה למורשת עולמית של הארגון לארבעת השנים הבאות וארבעה פרויקטים טורקים נבחרו לתוכנית ההנצחה של הארגון. צעדים אלו לא חלפו מתחת לרדאר והכעיסו את שכנתה ויריבתה ארוכת השנים של טורקיה - ארמניה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה