יום שני, 23 בדצמבר 2013

העצרת הכללית של האו"ם אימצה החלטה החותרת תחת מועצת זכויות האדם

שגריר גבון בודלר נ'דונג אלה
נשיאה החדש של מועצת זכויות האדם לשנת 2014

יומיים לאחר שנבחר שגריר גבון כנשיא מועצת זכויות האדם של האו"ם למושבי 2014, משלחת גבון בניו-יורק בשם קבוצת המדינות האפריקאית העבירה בהצלחה החלטה החותרת תחת סמכות המועצה כגוף העליון לזכויות האדם. 

באקט תקדימי החליטה העצרת הכללית של האו"ם להשהות אימוץ החלטה אשר התקבלה בספטמבר האחרון ברוב גדול במועצת זכויות האדם - "שיתוף פעולה עם האו"ם, נציגיו ומנגנוניו בתחום זכויות האדם" (HRC 24/24). מדובר על הפעם הראשונה שהעצרת הכללית פועלת נגד החלטה ספציפית של המועצה ועל יצירת תקדים מסוכן. 

החלטת HRC 24/24 מיועדת להגן על החופש והביטחון של פעילי זכויות אדם ולמנות גורם או"ם רשמי שיופקד על הטיפול במקרי הפחדה ומעשי נקם. המועצה קיבלה את ההחלטה בספטמבר האחרון עם רוב משמעותי של 31 מדינות בעד מתוך 47 המדינות החברות (מדינה אחת נגד ו-15 מדינות נמנעות). מעניין כי גבון שהייתה למדינה היחידה שהתנגדה להצעה, בקשה לבצע תיקון ברשומות האו"ם לפיו: "נציג גבון הצהיר כי נפלה טעות בהצבעתו וכי הוא התכוון להצביע בעד".

הנשיא החדש של מועצת זכויות האדם, השגריר בודלר נ'דונג אלה מגבון, התחייב עם כניסתו לתפקיד כי "יבטיח שכל זכויות האדם יכובדו ובנוסף, ובאופן ספציפי, יגן על אלו ששיתפו פעולה עם גופי זכויות האדם של האו"ם". 
בנוסף הבטיח הנשיא החדש לשמור על מעמדה של המועצה כגוף האו"ם הראשי העוסק בתחום זכויות האדם.

ולמרות זאת, גבון בשם הקבוצה האפריקאית הגישה את הצעת ההחלטה "דו"ח מועצת זכויות האדם", המציב את החלטת המועצה HRC 24/24 תלויה באוויר וחושף את פעילי זכויות האדם למרותם של משטרים מדכאים המבקשים להשתיקם דרך מתקפות, פעולות נקם ואיומים. ההחלטה 'הנגדית' התקבלה על ידי העצרת הכללית ברוב דוחק של 94 בעד מול 71 נגד ו-23 נמנעות.

בדיון שנערך לאחר מכן, הצהירה קובה בציניות כי "העצרת הקימה את מועצת זכויות האדם ולכן בעלת הסמכות המלאה לבקר את עבודתה". זימבבואה הוסיפה כי "העצרת הכללית יכולה לתקן את עבודת המועצה". האיחוד האירופאי, ארה"ב, שוויץ, נורבגיה, קוסטה-ריקה ודמוקרטיות נוספות זעמו על ההחלטה והרתיעו מפני "חתירה תחת קווי היסוד של מוסד זכויות האדם של האו"ם", ו"יצירת תקדים מסוכן". 

כתוצאה מכך, החלטה HRC 24/24 לא אומצה, ובמקום נפתחה להידיינות ובחינה נוספים על ידי המדינות החברות בעצרת הכללית או אולי אף על ידי המועצה עצמה. ולבסוף, תחת התנגדותן הכבדה של דמוקרטיות העולם, אושרה עבודה מועצת זכויות האדם לשנת 2013.

שתי ההחלטות המדוברות

התקבל על ידי מועצת זכיות האדם ב-25 בספטמבר: 31 בעד, 1 נגד, 15 נמנעו.

עיקרי הדברים: "[אנו] מכירים כי פעולות פחדה ומעשי נקם המבוצעים על ידי מדינה או בהסכמתה חותרים תחת, ואף מפרים, זכויות אדם, ומדגישים כי על מדינות לחקור טענות לפגיעות אלו, להבטיח דין וחשבון ועזרה אפקטיבית, ולהבטיח צעדים נוספים למנוע איומים ומעשי נקם נוספים..."

"[אנו] מברכים את העבודה שנעשתה על ידי מנגנון 'הנהלים המיוחדים', באופן פרטני או משותף, ואת תשומת הלב המוגברת הניתנת על ידי גופי האמנה לטיפול ומניעת הפחדות ומעשי נקם...".

אומץ על ידי מליאת העצרת הכללית: 94 בעד, 71 נגד, 23 נמנעו.

עיקרי הדברים: "הוחלט להשהות את אימוץ החלטת מועצת זכויות האדם 24/24 מה-27 בספטמבר 2013 בנושא שיתוף הפעולה עם האו"ם, נציגיו ומנגנוניו בתחום זכויות האדם, על מנת לאפשר זמן להידיינות נוספת".

"בנוסף הוחלט לסיים את ההידיינות בנושא החלטת מועצת זכויות האדם 24/24 לפני סוף המושב ה-68".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה